Liikkuminen Chicagossa

transport1Miljoonakaupungissa liikkumista kannattaa suunnitella hyvin, sillä se saattaa olla ruuhkatilanteesta riippuvaa ja kestää toisinaan kauan, välimatkat isossa kaupungissa ovat suuria joten joukkoliikenteeseen tutustuminen etukäteen on suositeltavaa. Chicago on siitä miellyttävä suurkaupunki, että siellä käveleminen on miellyttävää, keskustaan majoittuvat matkailijat pääsevät moniin keskeisiin nähtävyyksiin kätevästi jalkaisin.

Matkailijat saapuvat Chicagon kansainvälisille kentille, joko O’Harelle tai Midwaysille. Kentältä keskustaan on tarjolla takseja, jotka ovat kuitenkin huomattavasti hinnakkaampia kuin joukkoliikenne, ruuhka-aikoina taksin taksa nousee ja kulkeminen on usein hitaampaa kuin junan valitseminen keskustaan. CTA junalla matka taittuu kentältä vajaassa tunnissa, O’Haren asema on päätepysäkki ja linja vie suoraan Chicagon ydinkeskustaan Loopiin. Monilla hotelleilla on kuljetuspalvelu, jota kannattaa kysellä suoraan hotelleilta, hotellin järjestämä kyyditys on usein edullisempi kuin taksi.

busChicago on maan junaliikenteen solmukohta, joten yhteyden junalla kaupunkiin ja sieltä muualle maahan ovat loistavat. Chicagon pääjuna-asema itsessään on myös vierailun arvoinen sen upean arkkitehtuurisen rakennuksen vuoksi. Chicagosta on runsaasti pitkänmatkan junayhteyksiä ympäri maata, joten se on hyvä ratkaisu matkustettaessa lähes mihin suuntaan tahansa mantereella. Chicagossa on myös kattava kaupunkijunaverkosto Loopista eri lähiöihin, valittavana on useita linjoja ja kaupunkijunat kulkevat kaupungin kauimmaisiinkin kohteisiin.

roadLiikkuminen autolla Chicagossa saattaa tuntua stressaavalta, varsinkin jos et ole tottunut suurkaupungin liikenteeseen. Häiritsevänä kaupungissa ovat teiden nimitykset, paikalliset kutsuvat suurinta osaa moottoriteistä eri nimillä, millä ne esiintyvät kartoissa ja navigointijärjestelmissä, esimerkiksi kartalla I-55 on paikallisille Stevenson Expressway ja E-94 Edens Expresssway. Autoilijan on hyvä varautua tietulleihin, mukana on hyvä pitää aina kolikoita, ellei satu I-pass linjalle, jonka maksut voi hoitaa netin kautta viikon ajan ylityksestä, enemmin autoilevan kannattaa lunastaa E-Zpass, joka toimii I-passin kaltaisesti ja asiakas hoitaa tullimaksut netin kautta. Kaupungin keskustassa ajamiseen tottuminen vie hetken, keskustan kaduillakin saattaa olla useita kaistoja, parkkipaikkoja on rajallisesti ja autotallin vuokraaminen on todella hinnakasta. Autoa pysäköidessä kannattaa olla tarkkana, monilla keskustan kaduilla on erilaisia pysäköintirajoituksia liittyen viikonpäivään tai kellonaikaan, poliisit ovat hanakoita sakottamaan vääristä parkkeerauksista. Chicagossa matkapuhelimeen puhuminen autoa ajettaessa on kielletty, tätäkin seurataan tarkasti ja sakotetaan niin ollen.

carHuolimatta sekavasta tienimikäytännöstä moottoriteillä, kaupungin sisällä osoitteiden paikallistaminen on helpompaa. Kadut, alueet ja talot on numeroitu näkyvästi, katujen osalta käytössä on monista muista suurkaupungeista tuttu systeemi, jossa kadun nimessä oleva W (länsi) tai E (itä) tarkoittaa sen kulkevan länsi-itäsuuntaisesti kun taas merkinnät S (etelä) tai N (pohjoinen) merkitään etelä-pohjoissuuntaisille kaduille. Yleisesti ottaen avenuet ovat pohjois-eteläsuuntaisia ja kadut (street) länsi-itäsuuntaisia. Numerot on merkitty talojen edustalle selkeästi. Liikkuminen kaupungissa on miellyttävää kävellen ja neuvojen kysyminen amerikkalaisittain tervetullutta.

Paras tapa tutustua värikkääseen ja monipuoliseen Chicagoon on julkinen liikenne. Kaupungin joukkoliikenne on melko tehokas ja aikataulut pitävät, sen käyttäminen päiväaikaan on turvallista. Julkista liikennettä kaupungissa hoitaa RTA (Regional Transportation Authority), jolla on hyvät nettisivut, joiden kautta matkojen suunnittelu on helppoa. RTA:lla on myös sopimus googlen kanssa, Google Map auttaa matkareittien ja aikataulujen suunnittelussa.

ctaCTA kaupunkijuna on Chicagoon tutustumisen parhaimpia keinoja, verkosto on laaja ja sen avulla kaupunkiin tutustuva matkailijakin pääsee helposti jalkautumaan itse niille alueille mikä tekee Chicagosta Chicagon, etnisiin lähiöihin, upeisiin puistoihin ja värikkäisiin, juuri nyt pinnalla oleviin hipster-lähiöihin. Kertamaksu on 2,50 dollaria, jolla liikut kätevästi halutessasi kaupungin laidalta toiselle, tarkista kartasta vaihtoasemat, joilta voit vaihtaa toiselle linjalle niin halutessasi. Kaikilta juna-asemilta, useista kaupoista ja myyntipisteistä on mahdollista ostaa Ventra lippu tai Ventra kortti, edellä mainittu on kertamaksulippu, jolla voi matkustaa 2 tunnin aikana 3 eri kulkuvälineellä, Ventra käy maksuvälineenä junaan ja bussiin. Ventra kortti on ladattava matkakortti, jolla matkustat myös kaikissa Chicagon julkisissa kulkuvälineissä. Maksu onnistuu rahalla tai luottokortilla. Tämän lisäksi matkailijoita varten on kehitetty Visitors Pass, jonka voi hankkia samaisista Ventran myyntipisteistä, tarjolla on paketteja 1-päivästä aina 30-päiväisiin asti, passi on mahdollista hankkia myös internetin kautta. Matkailijan on hyvä muistaa, että kaikissa kulkuvälineissä maksu suoritetaan kortilla, ei käteisellä.

CTA junalinjat on jaoteltu eri värein, punainen, vihreä, pinkki, ruskea, sininen, violetti, keltainen ja oranssi. Kaikki linjoista sivuavat Loopia eli ydinkeskustaa paitsi keltainen linja, joka liikennöi kaupungin pohjoisosaan. Punainen ja sininen linja ovat auki ympäri vuorokauden, kaikkina vuoden päivinä, Chicago onkin tässä suhteessa yksi maailman harvinaisimmista kaupungeista tarjotessaan kaupunkijunapalvelut vuorokauden jokaisena tuntina. Kaupungin bussiverkosto toimii hienosti, keskustan bussireiteillä vuoroja ajetaan noin 7-15 minuutin välein, jos sinulla on älypuhelin, voit käyttää nerokasta CTA:n bussin seurausjärjestelmää ja saada ajankohtaista tietoa bussien aikatauluista. Bussit ja osa juna-asemista on tehty liikuntaesteisille sopiviksi, ne on merkitty kansainvälisellä pyörätuolimerkinnällä. Kaupungilla on Pace bussijärjestelmä, jota operoidaan lähiöissä.

taxiLähijuna eli Metra kuljettaa matkustajia lähiöihin, sen avulla pääsee hyvin moniin puistoihin kuten Hyde Parkiin, Mc Cormicille ja tietenkin Loopiin. Matkailijoiden ja miksei kaupunkilaistenkin onneksi, taksien hinnat Chicagossa ovat Amerikan halvimpiin lukeutuvia. Kaupunki valvoo taksijärjestelmää ja niitä on runsaasti saatavilla alueilla, missä liikkuu paljon matkailijoita ja taksia käyttäviä paikallisia kuten Loop, turistien suosimat nähtävyydet ja hotellit. Taksien aloitustaksa on 2.25 dollaria, jokaisesta lisämatkustajasta veloitetaan 0.50 dollaria mutta matkalaukuista tai luottokorttimaksuista ei veloiteta. Taksille kannattaa antaa suuntaa-antavaksi neuvoksi suurin risteys, asuinalue tai muu tunnettu maamerkki, jos mahdollista. Vasta tämän jälkeen kerrotaan tarkempi katuosoite, tämä helpottaa suurkaupungissa oikean paikan löytymistä, toisinaan samannimiset puistot, kadut ja asuinalueet saattavat sekoittaa kuljettajia. Jos liikut keskustan ulkopuolella, on taksin nappaaminen lennosta melko vaikeaa, tällöin kannattaa ottaa mukaan keskeisen taksiaseman numero ja tilata taksi. Taksin saa Chicagossa yleensä noin vartissa, poikkeuksena ruuhka-ajat ja erityiset juhlapäivät. Kaupungissa on myös vesitaksi ja hyvät pyöräilytiet!